Home sweet Home

Călătoria și dezvoltarea personala - Rodica Popa
Despre mine
Sunt consilier și practician NLP și studiez în continuare tehnici noi. Sunt orientată de la bun început pentru a modela experiente subiective de succces. Îmi doresc întotdeauna ca omul să mă vadă de la început exact așa cum sunt. „A teacher is one who can show you the way to yourself.” (Erwin Chargaff) Îmi place natura și sporturile și activitățile în natură, precum: rafting, caiac, bicicletă canyoning, snorkeling, drumeții, parcurgerea sectoarelor active ale unor peșteri neamenajate. Cert este un lucru, iar acel lucru este că toate experiențele frumoase sau mai puțin frumoase m-au adus în punctul în care sunt azi.

27 decembrie 2022

Forme de manifestare ale umbrei- Partea I


Felurile în care Umbra se manifesta în vietile noastre se împart în patru categorii: a) Umbra ramâne inconstienta, dar activa în viata noastra; b) ne dezicem de ea proiectând-o asupra altora;c)Umbra uzurpa constientul si ne poseda sau d) duce la o largire a constientului prin recunoastere, dialog si asimilare a continutului sau.
a) Nimeni nu poate raspunde la întrebarea: "Spune-mi, de ce anume esti inconstient?" Prin definitie, nu cunoastem ceea ce nu cunoastem. Nu cunoastem ceea ce ne-ar putea cunoaste pe noi. Dar ceea ce nu stim despre noi persista si se infiltreaza subtil în valorile si optiunile noastre. Chiar daca am realiza brusc ca suntem stapâniti de motive si scopuri contrare valorilor declarate, am începe probabil sa ne justificam de ce am gândit ce am gândit, de ce am facut ce am facut. Unul dintre cele mai clare indicii ale apararii noastre împotriva Umbrei sunt rationamentele cu care ne grabim sa ne justificam pozitia fata de orice chestiune.
La fel procedam si în cazul Umbrei. Nu stim ca modelele pe care le vedem, interpretarile pe care le le construim, lumile pe care le imaginam îsi au începutul în noi însine, iar apoi ne directioneaza în mod autonom. Umbra reprezinta tot ceea ce ne tulbura- adica ceea ce este strain eului nostru ideal, in contradictie cu ceea ce dorim sa credem despre noi - sau ameninta sa destabilizeze constiinta de sine pe care ne place sa o avem. Eul se formeaza din numeroasele cioburi ale experientei fragmentare si ca atare poate fi usor amenintat de propria sa "alteritate", de orice contrazice sau chiar îi corecteaza scopurile sale fundamentale. Eul stie astfel rareori suficient pentru a sti ca nu stie suficient. Astfel este posedat, stapânit, condus de ceea ce nu stie. Stie pestele ca înoata în apa? Bineînteles ca nu. Pestele formeaza un tot cu elementul în care traieste. Stie eul ca înoata într-o mare de valori si energii care se afla în competitie, deseori în contradictie una cu cealalta? Rareori stie acest lucru.
b) Haideti sa le facem de petrecanie! (cine isi da ragazul sa intrebe cat de mult aceia ne seamana noua?) Iuliu Cezar? Nimeni altul; Priviti la Joe de colo, cât de preocupat este numai de sine. (cine mai adauga, "la fel ca mine"?)
Pentru eul constient, acea foita subtire care acopera o mare imensa, fosforescenta, tot ceea ce se afla sub sfera sa de influenta este fie inexistent, fie inactiv.
Nimeni nu proiecteaza constient, pentru ca asa ceva este o contradictie în termeni. Nimeni nu se trezeste dimineata cu intentia de a face aceste proiectii. Cu toate acestea, invariabil, energia noastra psihica, în special cea aflata în afara sferei Constientului, se exprima printr-o dinamica pe care eul nu o poate controla. Astfel ne îndragostim, astfel ne temem de cei care ne sunt straini, astfel ne recream mereu trecutul relational. Psihicul este un_computer analog, directionat de trecut. El cauta analogii, punând întrebari de genul: "Când m-am mai aflat aici?" "Ce stiu despre asta?","Ce-mi spune experienta trecuta despre asta?"Astfel proiectam viata noastra launtrica sau aspecte ale acesteia -asupra altor persoane, altor grupuri, altor natiuni. Prin urmare, propaganda, campaniile politice si publicitatea cauta deliberat sa obtina o reactie pozitiva sau negativa din partea noastra. Capacitatea critica a eului constient este adesea înlocuita cu puterile programatoare ale trecutului, iar momentele noi sunt prejudiciate de cele vechi. Cu fiecare proiectare a Umbei instrainarea noastra potentiala de realitate sporeste; cu atât mai distorsionata perspectiva noastra asupra realitatii. Rareori se dovedeste lumea, rareori se dovedesc ceilalti a fi exact cum ne-am asteptat sa fie. Am purtat razboaie, am iubit, am început si ne-am împotmolit în relatii pornind de la proiectii ale Umbrei, iar ulterior ne-am întrebat ce au însemnat toate acestea. Ei sunt purtatorii vietii noastre tainuite, iar pentru asta ii vom ura, ii vom defaima, pentru ca au comis cea mai odioasa crima.
Acesti oameni pe care se fac proiectiile ne amintesc un aspect al persoanei noastre pe care nu suportam sa îl vedem. Din pacate, cu cât este mai slab eul, cu atât sunt mai intolerante judecatile si cu atât mai mare este potentialul de a da 'verdicte categorice' asupra altora, ceea ce inseamna bigotism si prejudecata.
De unde ia nastere bârfa si invidia, daca nu din fuga aceasta din fata noastra însine?
James Hollis

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ad sense

Persoane interesate

Pagini